Nu toata nunta dintre oameni si nu la toate confesiunile religioase nunta este
taina. Asa la protestanti, la catolici, la anglicani si la alte multe confesiuni
si popoare, nunta n-are putere de taina. Este numai un simbol la dansii, un
act de prietenie si o dovedinta oarecare intre sot si sotie. Dar niciunde n-are
nunta putere harica de Taina si nu este atat de cinstita ca in Biserica dreptmaritoare
de Rasarit.
Ca nunta sa fie cu adevarat taina mare si sfintita trebuie sa stiti ca nunta
are unsprezece reguli canonice. Si numai atunci cand se face dupa aceste reguli
nunta este adevarata nunta crestineasca si adevarata Taina mare.
Nunta este radacina firii omenesti, cum o numeste dumnezeiescul Apostol Pavel.
El spune asa : Daca radacina este sfanta, sfinte vor fi si ramurile.
Iar daca radacina este salbatica, salbatice si rele vor fi ramurile ei.
El numeste nunta Taina, ca este una din cele sapte Taine. Dar nu taina, ci
taina aceasta mare este - zice de nunta -, iar eu zic voua : in Hristos
si in Biserica. Daca s-a facut cununia in biserica, ea inchipuieste unirea
cea duhovniceasca din ceruri a Bisericii cu Hristos.
Nu dupa ce ti-ai batut joc, te unesti prin cununie cu o fecioara. Te-ai dus
sa faci armata si dai buzna sa te insori. Daca faci asa, nu-i bine ! Cununia
este de 2000 de ani in Biserica lui Hristos. Taina lui Hristos este numai cand
se face cununia in biserica.
Cand am fost la Ierusalim, am fost la Cana Galileii, unde s-a prefacut apa
in vin; ca prima minune a facut-o Mantuitorul la nunta din Cana. De aceea nunta
a ridicat-o la rangul de Taina, cum este Sfanta Impartasanie, Botezul, Spovedania,
Sfantul Maslu, Preotia, tot asa de mare Taina este si nunta.
Acolo am fost si am vazut vasele de piatra unde s-a prefacut apa in vin si
le-am sarutat. Sunt doua vase de cremene, galbene. Evanghelia spune ca sase
vase au fost; doua le-am vazut la Sfanta Ana la muzeu, doua la Cana si doua
s-au pierdut de 2000 de ani.
Aceste vase in care Mantuitorul a prefacut apa in vin sunt puse in biserica;
ele au icoane frumoase si perdele de aur, sa se inchine lumea, sa sarute icoanele
si pe urma aceste vase.
Dar Taina Nuntii pe care o fac crestinii azi, vai si amar de noi ! Cum s-a
stricat sfintenia acestei Taine ! Cum ne-am departat de sfintenia Tainei acesteia,
cat cerul de pamant !
Ca sa va dati seama de aceasta, ascultati cu atentie care sunt cele unsprezece
reguli canonice ale nuntii crestine ortodoxe, dupa canoanele Bisericil lui Hristos.
1. Prima conditie sau randuiala canonica, si aici vorbim din cuvantul
Sfantului Ioan Gura de Aur, este sa nu se ia neamuri in casatorie.
Preotul bisericii este parintele intregului sat sau al parohiei. Voi, cand
o sa va casatoriti fetele sau baietii, sunteti datori sa va duceti intai la
preot. Preotul trebuie sa stie intai si-ntai cate nunti are in sat.
A vorbit un baiat cu o fata, dar trebuie sa se duca la preot. Daca preotul
are multe familii in comuna, cum se intampla in multe locuri si nu stie care-i
ruda unul cu altul, poate pune pe usa bisericii un anunt : " Va rugam
pe toti enoriasii sa ne comunicati, daca acesti doi tineri nu sunt rude !"
Daca enoriasii nu spun cand stiu, este pacatul lor.
Spita de rudenii si arborele genealogic al unei familii se imparte in cinci
: Rudenie suitoare si coboratoare, colaterala, din cuscrie, din dumnezeiescul
Botez si din fii adoptivi.
Rudeniile suitoare sunt : tata, bunicul, strabunicul, ras-strabunicul.
Cele coboratoare sunt : feciorul, nepotul, stranepotul si ras-stranepotul.
Acest fel de rudenii nu se pot lua niciodata in casatorie, pentru imposibilitate
de varsta.
Are dreptul ras-strabunicul sa ia in casatorie pe o ras-stranepoata, dar ea
trebuie sa fie de 16 ani, iar el de 100 de ani. Deci va dati seama ca nu se
poate lua din cauza varstei. Deci acestea nu se pot lua, la infinit.
Rudeniile colaterale, care fac cruce cu cele de sange, cele suitoare
si coboratoare, adica : tata, baiatul ( sora ), varul intai, varul al doilea
si varul al treilea. Tata cu mama sunt de gradul intai; fratele cu sora sunt
gradul al doilea; verii intai sunt gradul al patrulea; verii ai doilea sunt
gradul al saselea. Toti acestia n-au voie sa se ia in casatorie unul cu altul.
De abia verii al treilea se pot lua, care sunt gradul al optulea. Deci verii
al treilea se pot lua in casatorie.
Cine intra in aceasta rudenie colaterala, iarasi intra in rudenie de sange.
Sa tineti minte ! Va spune preotul din sat, dar, fiinca ati venit pe aici, va
spun si eu.
Rudeniile din cuscrie, din doua si trei neamuri in laturi. Adica : un
barbat a fost casatorit cu o femeie, s-au incuscrit parintii femeii cu parintii
lui. Sunt rudenii din doua laturi. Dar daca-i moare femeia si barbatul ia alta
femeie, au devenit trei neamuri in cuscrie, ca s-a mai incuscrit si cu parintii
celei de-a doua femei. Aici se opreste casatoria pana la gradul cinci, la gradul
sase dezleaga Sfintii Parinti.
Rudeniile din dumnezeiescul Botez. Acestea rudenii sunt oprite sa se
ia in casatorie pana la gradul sapte inclusiv.
Nasul, daca a botezat un copil, baiatul acela, daca a crescut, nu poate lua
pe fiica nasului, dar nici pe fata fiului, nepoata de la fiu. De abia poate
lua pe stranepoata nasului. Tot asa si daca acest baiat al nasilor ar avea un
baiat, nu poate lua pe fata nasului, ci numai pe nepoata nasuIui.
Apoi mare pacat fac preotii si crestinii aceia care pun nasi multi la nunta,
cum am auzit prin Bucovina, ca au pus 40 de nasi la o nunta. Nebunie nemaipomenita
! Toti se fac rudenii. Copiii lor nu se mai pot lua in veac in casatorie.
Cine v-a invatat sa puneti multi nasi la nunta ? Ca sa iasa parale multe ?
Te duci in gheena, in iad ! Atat aveti voie, un nas sa puneti; nasul cu sotia
lui ( daca sunt cununati religios ). Atat ! Un singur nas sa se puna la nunta.
Va arat eu dogmele si canoanele Bisericii; eu sunt cu mana pe Pidalion si pe
pravilele bisericesti.
Deci sa nu se mai faca pacatul acesta ! Si pe preotul care ingaduie aceasta,
Biserica il osandeste. Stiti voi cat de mare pacat este amestecarea rudeniilor
din dumnezeiescul Botez ? Este mai mare decat cel de sange. Am sa va dau o pilda.
Daca s-ar ajunge la nebunia aceasta sa pacatuiasca tatal cu fiica sa, ii opreste
20 de ani de Sfintele Taine. Iar daca a trait cu fina din botez, il opreste
25 de ani, ca este mai mare rudenia din botez decat cea de sange, ca este rudenie
duhovniceasca.
Trebuie sa stiti lucrul acesta, ca va bagati in gheena, daca va puneti nasi
multi si va faceti rudenii si pe urma copiii sau nepotii vostri se iau in casatorie.
Voi raspundeti !
Rudenia din fii adoptivi. Ai luat un baiat, l-ai adoptat, l-ai trecut
pe numele tau, el poarta numele tau in societate. Acela este al tau. Cum este
baiatul tau, asa-i si acela inaintea lui Dumnezeu, dupa ce l-ai infiat.
Deci copilul acela, daca are o sora sau un frate, nu poate sa ia pe un copil
al dumitale sau daca ar avea un nepot. Tocmai stranepotul lui poate sa ia pe
stranepoata dumitale, iarasi pana la spita a patra. Trebuie sa stiti acestea,
pentru ca mult se incarca bietul suflet.
Nunta celor care s-au luat din rudenii are numai doua leacuri, grele amandoua,
dupa Sfantul Vasile cel Mare : " Cine s-a incurcat cu rudenie in casatorie,
ori se desparte - chiar daca ar avea copil, ca-i desparte Biserica -, ori sa
traiasca ca fratii in curatenie pana la moarte !"
Deci, de orice nuanta si spita de rudenie este cineva, daca paseste peste rudenii
si se iau in casatorie, se face incest si amestecare de sange si este blestem
si nenorocire pe ambele famiiii care s-au incuscrit, si pe tinerii care s-au
luat in casatorie.
2. A doua conditie canonica a nuntii ortodoxe este sa se invoiasca tinerii;
sa se placa mirele si mireasa, baiatul si fata. Mare pacat si mare greseala
fac parintii care dau fata dupa cine nu-i place, sau obliga pe fecior sa ia
cutare fata, pentru ca are avere multa, sau ca-i frumoasa, sau cine stie ce
alte conditii.
Acesti parinti care indeamna copiii sa se casatoreasca impotriva vointei lor,
sunt niste ucigasi care-i baga in ispita, ca ei numai de rusinea parintilor
se iau, la staruinta lor si apoi nu se plac si se despart. Si toate pacatele
care urmeaza din aceasta despartire se datoreaza parintilor care i-au indemnat
si cad pe umerii lor. Odata ce s-au invoit tinerii, este de la Dumnezeu.
3. Dar este si a treia randuiala a nuntii canonice. Trebuie sa se invoiasca
si parintii lor, atat ai baiatului, cat si ai fetei. Nu-i binecuvantarea lui
Dumnezeu daca tinerii se plac unul pe altul si parintii nu se impaca. Deci,
atunci nunta este Taina, cand Dumnezeu le da in gand si Parintilor si tinerilor
sa se invoiasca la nunta.
Atunci este nunta binecuvantata, cand se invoiesc si tinerii si parintii, cand
fac tocmeala de bunavoie intre aceasta cuscrie si intre copiii lor.
4. A patra randuiala a nuntii canonice. Tinerii sa se casatoreasca foarte
devreme. Dupa canoanele Bisericii, dupa invatatura Sfantului Ioan Gura de Aur,
trebuie sa se casatoreasca baiatul cand este de 15 ani si fata cand este de
13 ani.
Dar pentru ce aceasta ? V-ati pus intrebarea ? Iata de ce : Pentru ca sa nu
greseasca pana la casatorie, sa se ia spurcati. Ca nunta-i cinstita, cand amandoi
sunt fecioreinici, si baiatul si fata. Biserica apara neprihanirea intotdeauna
si curatia. Are mare grija, nu cumva sa se ia in casatorie dupa ce-a cazut in
pacat baiatul sau fata cu cineva. Ca nu mai este " Doamne ajuta"
in casatorie.
Iar daca acum, dupa legile statului, s-a hotarat sa fie fata de 16 ani, este
buna si aceasta randuiala. Ca nu-i prea tanara, este numai potrivita. Si baiatul
n-ar trebui sa treaca de varsta de 18 ani sau cel mult 20, dar sa se pazeasca
cu mare tarie pana la casatorie in feciorie, cum i-au facut mamele lor.
5. A cincea randuiala a nuntii canonice. Inainte de-a face nunta, cu
cel putin o saptamana inainte, trebuie sa mearga la duhovnic pentru spovedanie
parintii mirelui si ai miresei si cu feciorii lor, mirele si mireasa, sa fie
pregatiti pentru impartasanie.
Dar sa faca o spovedanie asa cum trebuie, scrisa, ca spovedania este al doilea
botez. S-o faci bine, spunand tot ce-ai facut, de cand erai mic copil si pana
a venit vremea sa te insori sau sa te mariti.
6. A sasea randuiala a nuntii canonice. In ziua cand are sa fie nunta,
trebuie sa mearga la biserica mirele si cu mireasa, parintii baiatului care
se numesc socrii mari, si parintii fetei, adica socrii mici, sa asculte cu mare
evlavie si cu mare frica de Dumnezeu toata dumnezeiasca slujba a Bisericii,
Utrenia, Sfanta Liturghie, predica si toata randuiala.
7. A saptea randuiala a nuntii canonice. In ziua cand are sa-i cunune,
daca preotul, la marturisire, i-a gasit vrednici pe acesti doi tineri sa le
dea Sfanta Impartasanie, adica sa-i impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului.
Ei, in ziua nuntii, primesc doua taine, anume Impartasania si Cununia.
8. A opta randuiala canonica a Bisericii lui Hristos pentru nunta cea
adevarata, crestina, este ca preotul duhovnic, care i-a marturisit pe acesti
tineri si cunoaste viata lor, daca stie ca, Doamne fereste, unul din ei a cazut
in pacat pana la cununie, mirele sau mireasa, n-are voie sa-i puna cununia pe
cap, pentru ca face pacat de moarte.
Ce credeti dumneavoastra, ca acea cununie se pune de fantezie, de mandrie,
ca sa ne vada oamenii ca ne incununeaza Biserica ? Vai de capul tau, daca te-a
incununat, fiind nevrednic, ca spre osanda te-ai incununat !
Biserica lui Hristos, care este " stalp si intarirea adevarului",
incununeaza numai pe cei feciorelnici, care si-au pazit fecioria pana la nunta,
si baiatul si fata, cum i-a facut mama lor. Numai acelora Biserica are voie
sa le faca aceasta mare cinste de a le pune cununa pe cap, aceasta cununa a
biruintei asupra pacatului trupesc, asupra patimilor si a stricaciunii, ca s-au
luptat in viata cu post, cu rugaciune si cu infranare si s-au pazit sa fie biserica
a Duhului Sfant, si se incununeaza pentru ca au biruit pacatul !
Inainte vreme, cand un stapanitor sau un imparat castiga o imparatie, avand
o oarecare biruinta sau o mare bravura, era obiceiul sa-l incununeze. Asa si
la aceasta taina. Biserica incununeaza pe cei biruitori, pe cei viteji, care
s-au luptat pana la cununie sa tina fecioria neatinsa de pacatele trupesti,
spurcate.
Biserica, care-i trupul lui Hristos, stalp si intarire a adevarului, nu incununeaza
curvari si preacurvari, ci numai oameni sfinti, care si-au pazit trupul si sufletul
sfant pana la cununie.
Iar daca preotul stie de la spovedanie ca ori mirele ori mireasa a cazut in
curvie, sa nu-i puna cununia pe cap ! Sa i-o puna numai mirelui, daca el a fost
cinstit, sau numai miresei.
O, ce bine ar mai fi aceasta ! Ar vedea toata biserica cine-i cu musca pe caciula
! Ar cunoaste toti cat de cinstit a fost, cand va vedea pe mireasa cu cununia
pe cap si pe mire nu, sau invers. Iar daca amandoi au cazut, preotul n-are voie
sa le puna nici unuia cununia pe cap. Cititi pe Sfantul Ioan Gura de Aur ( Omilia
9, la 1 Timotei ) si pe Sfantul Nicodim Aghioritul ( in " Hristoitia",
Cuvantul IV, pag. 80-82 ).
Preotul care pune cununia pe cap la oamenii curvari, care au fost cazuti, sau
la a doua nunta, este sub canon. N-are voie ! Face lucruri necanonice si neaprobate
de Biserica lui Hristos.
Am auzit ca acum se pune cununia si la a doua nunta la unii. Cine te-a invatat
? Cine iti da voie sa faci aceasta ?
Sunt unii care au pretentia sa le puna cununia pe cap dupa ce s-au saturat,
barbatii de femei si femeile de barbati. Nu mai ai de ce sa-i pui cununa ! Poate
sa fie spovedit de o suta de ori, daca a cazut, este cazut; nu mai este feciorelnic.
Daca-i spovedit, este oprit sapte ani de impartasanie. Sa faca canon, dar nu
sa-i puna cununa pe cap. Numai la prima cununie si daca sunt feciorelnici are
voie sa le puna cununia pe cap.
9. A noua randuiala a nuntii canonice. Nunta nu se face cu lautari,
Doamne fereste ! Il pui pe dracul sa cante la taina lui Hristos ? Taina este
nunta !
Cititi canonul 117 al Soborului din Cartagina si alte canoane, care osandesc
pe crestinii care fac nunti cu lautari. Si zice acolo, ca daca cineva a pus
lautari la nunta, preotul sa nu stea la nunta aceea, imediat sa plece, pentru
ca nu se poate impaca lucrarea lui Veliar ( diavolul ) cu a lui Hristos
!
Daca eu ti-as citi molitfa de spovedanie ( cand il spovedesc pe om, el saracul
incepe sa-si spuna pacatele ), si tocmai atunci ar veni unul cu cobza langa
tine, acolo, cand te spovedesti, ce-ai zice : " Uite, mai, dracul
nici aici la spovedanie nu ma lasa ! "
Taina este spovedania, Taina este si nunta. Ce pui pe dracul sa cante la taina
lui Hristos ? Cine te-a invatat ? Care-s lautarii nuntii ? Stiti voi ? Dascalii
bisericii si coristii. Nu dau voie canoanele Bisericii ca nunta sa se faca
cu lautari.
Preotul, dupa ce i-a cununat pe tineri si a terminat Sfanta Liturghie, daca
este invitat la nunta, la masa de cununie, sa vina. Mirele si mireasa, de la
biserica pana acasa, merg cu cununiile pe cap.
Unde se pune masa de cununie, mirele sa stea in dreapta preotului cu socrii
mari si mireasa in stanga cu socrii mici. La masa de cununie trebuie sa se serveasca
numai trei feluri de bucate si trei pahare de vin, mai mult nimic, iar in timpul
acesta preotul trebuie sa dea porunca dascalilor si coristilor sa cante randuielile
de la nunta si alte slave potrivite de la slujbele bisericesti, care se cuvin
la aceasta sfanta si mare Taina a nuntii.
Acolo dascalul zice Tatal nostru, preotul binecuvinteza masa de cununie, cum
ati vazut ca facem noi la manastire, si stau la masa.
Am zis trei pahare de vin, dar nu cumva paharul sa-l faci de jumatate de litru
si sa zici ca-s trei ! Iata Sfantul Teodor Studitul arata cat de mare sa fie
paharul la nunta si chiar pentru toti cei ce beau vin : " Iar paharul
sa nu ia mai mult de patru uncii " ( + ) . Deci un
pahar de vin la nunta sa aiba 32 de grame. Oleaca mai mare ca cel de rachiu.
( + ) Uncia romana avea opt grame
Atat ai voie sa iei la nunta, trei pahare de cate 32 de grame, adica abia 96 de
grame. Trei pahare care le iei la nunta nu au voie sa aiba mai mult de 100 de
grame de vin.
Asta-i betia de la nunta. Ca nunta-i taina, nu-i balamuc si teatru dracesc,
unde sa se imbete si si se taie cu cutitele ca nebunii si unde se fac cele mai
mari desfrauri si rautati si batai si injuraturi. Aceea nu-i nunta, ci teatru.
Si mai rau decat teatru este. Pentru ca este teatru dracesc, ca-si bate satana
joc de dansii, ca in loc de taina sfanta, o fac pravalia satanei !
Un fel de bucate si un pahar de vin. Preotul, dupa primul fel de bucate, ia
paharul, il blagosloveste ( + ) , si ureaza intai la mire si
mireasa casnicie fericita, copii cuminti, sanatate, ferire de primejdii si de
boli, de scarbe, de ura, de rautate, si sa traiasca socrii mari, socrii mici
si nunii mari care au cununat si toti comesenii care stau la masa.
( + ) binecuvinteaza
Pe urma, din acest pahar, mai intai gusta preotul, apoi gusta mirele si mireasa;
ca preotul este impartasit cu Preacuratele Taine si ei sunt impartasiti. Acest
pahar este mai mult sange decat bautura.
Dupa aceea se serveste al doilea fel de mancare si da al doilea pahar de vin.
La al treilea pahar, preotul tine o predica scurta si canta axionul Maicii Domnului
si apoi multumirea.
Dupa ce s-au ridicat de la masa, dascalul zice rugaciunea de multumire, preotul
binecuvinteaza ramasitele si faramiturile, ia un pahar de vin, il inchina in
cinstea mirelui si a miresei si a socrilor mari si mici si le ureaza casnicie
fericita, spor, sanatate, copii cuminti si sanatosi.
Daca sunt mai multe nunti, de aici preotul merge si acolo. Deci a noua conditie,
nunta sa se faca fara lautari.
10. A zecea randuiala a nuntii canonice. Daca mirele si mireasa n-au
avut impedimente si le-a dat voie sa se impartaseasca cu Sfintele si Preacuratele
Taine, carnea lor si sangele lor s-au amestecat cu Carnea si Sangele lui Iisus
Hristos, ca preacuratele taine sunt cu adevarat Trupul si Sangele Domnului;
si fiindca au primit,in ziua nuntii doua taine, si Cununia si Sfanta Impartasanie,
n-au voie sa se impreuneze unul cu altul trei zile si trei nopti dupa nunta,
daca vor sa le mearga bine toata viata lor si sa fie adevarati crestini.
Mirele, pentru paza, trebuie sa doarma in camara cu tatal sau, asa spune cartea,
si mireasa cu mama ei, si pe urma sunt liberi sa se impreuneze pentru nastere
de copii si inmultirea neamului omenesc, cum a randuit Dumnezeu la Facere, cand
a zis : Cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l stapaniti.
11. A unsprezecea randuiala a nuntii. Voi credeti ca nunta-i cioaca-cioaca
si troaca-troaca, ca porcii ? Ehei... Taina-i nunta. Cinstita este nunta
si patul neintinat si Hristos pe amandoua le-a binecuvantat, zice marele
Apostol Pavel. Toata viata crestinul, de cand se cununa si pana la moarte, n-are
voie sa se impreuneze cu sotia lui decat numai martea si joia, daca nu-i post
si daca nu-i sarbatoare atunci.
Si doctorii de azi, dupa stiinta, arata ca cei mai sanatosi copii devin din
aceasta ca barbatul sa nu aiba contact cu sotia decat de doua ori pe saptamana.
Chiar si stiinta vine in ajutor Bisericii si adevereste acest lucru, cei ce
se impreuna prea des slabesc puterea si vigoarea copiilor si devin, pentru placerile
lor, anormali.
Lunea se tine curatenia pentru sfintii ingeri pazitori si pentru sanatate.
Miercurea si vinerea pentru preasfintele si infricosatele patimi ale Domnului,
Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, fiindea miercuri L-a vandut
si vineri L-a rastignit si a curs preascumpul Sau sange si a udat Crucea pe
Muntele Golgotei pentru pacatele noastre, Cel ce a facut cerul si pamantul.
Sambata se tine curatenia pentru cinstea Maicii Domnului si pomenirea raposatilor
nostri. Iar Duminica pentru preasfanta si slavita inviere a Domnului si Mantuitorului
nostru Iisus Hristos, prin care s-a mantuit tot neamul omenesc.
Iar martea si joia sunt lasate pentru impreunarea sotului cu sotia, de cand
incepe ziua, de la miezul noptii. Deci de luni seara de la miezul noptii este
dezlegare pana marti noaptea la miezul noptii. Tot asa si joi.
Deci pentru inmultirea neamului omenese, pentru intarirea societatii umane,
pentru natalitatea cinstita a poporului nostru sa se tina cont si de hotararea
Bisericii si de a doctorilor care spun ca numai de doua ori pe saptamana barbatul
sa aiba contact cu femeia, si numai pentru nastere de copii.
Aceasta-i randuiala a unsprezecea canonica a nuntii.
- Acum va intreb pe voi, se mai fac astazi nunti de acestea ?
- Nu, parinte !
- Stiu si eu ca nu ! De aceea va scoateti ochii, de aceea va imbolnaviti, de
aceea divortati, de aceea face unul la dreapta si altul la stanga; de aceea
unul se duce la alte femei, si femeia la alti barbati si batai si stres si betii
si urgii si moarte !
V-am spus la inceput a nunta este radacina firii omenesti si daca radacina
a pornit prost si-i salbatica si stricata - ca s-au luat doi care sunt satui,
femeia de barbat si barbatul de femeie -, de la inceput rele sunt si ramurile.
Sa nu asteptati fericire in casatorie sau liniste sau impacare sau avere sau
cinste, ci blestem, sfada, saracie, boala si toate rautatile care vin din necinstirea
Tainei Nuntii.
Nunta aceea este numai de forma ! Radacina este blestemata si stricata, ca-i
radacina de preacurvari, nu radacina de oameni sfinti si feciorelnici. De aceea
se strica toata societatea si toate familiile, din cauza ca nu se tine randuiala
lui Hristos la nunti. Iar nunta, in loc sa fie taina mare, cum zice marele Apostol
Pavel, este o amaraciune si o salbaticie a firii omenesti.
Care din crestini au frica lui Dumnezeu si vor auzi aceste cuvinte si vor pazi
cu sfintenie aceste randuieli canonice lasate de Biserica lui Hristos, aceia
vor avea cei mai fericiti copii pe lume, cei mai sanatosi, cei mai cuminti,
cei mai talentati si, totodata, aceasta familie va avea cinste si de la oameni
si de la Dumnezeu si va fi pilda de urmat in familie, in societate, in tara
si oriunde.
Copiii acestia sunt inzestrati de Dumnezeu cu toate darurile, pentru ca au
venit pe lume pe calea pe care a lasat-o Dumnezeu.
Am cateva familli care se spovedesc la mine si au facut nunta exact dupa randuiala
Bisericii si mai sunt si altele in tara.
Sa va ajute Dumnezeu sa tineti cu mare tarie la aceste randuieli, daca vreti
sa fiti crestini buni, cetateni buni ai tarii si oameni de mare folos ai Bisericii
lui Hristos. Prin acesti oameni, daca se vor respecta aceste reguli, va trai
si tara, va trai si Biserica, si Duhul lui Dumnezeu le va fi in ajutor in veacul
de acum si in cel viitor. Amin.